پانسمان هوشمندی که زخم مزمن را بهبود می بخشد

 13 فوریه 2020 - یک "بانداژ هوشمند" جدید می تواند به بهبود مراقبت های بالینی برای مبتلایان به زخم های مزمن کمک کند.زخمهای مزمن و ترمیم نشده، یکی از ویران کننده ترین عوارض دیابت و علت اصلی قطع عضو اندام ها هستند که سالانه میلیون ها نفر را تحت تاثیر قرار می دهند. با توجه به ماهیت پیچیده ی این زخم ها، درمانهای بالینی محدودی برای آنها وجود دارد.

برای اولین بار، گروه مهندسی زیست پزشکی - دپارتمانی متشکل از اعضای هیئت علمی دانشکده های دندانپزشکی، پزشکی و مهندسی UConn- یک بانداژ هوشمند کنترل شده ی بی سیم و پلت فرم مربوط به آن را که به اندازه ی یک تلفن هوشمند است، طراحی کرده اند. این پانسمان هوشمند می تواند بطور دقیق داروهای مختلف را که در مراحل مختلف ترمیم زخم لازم هستند و هر کدام در دوز خاص و مستقلی تجویز می شوند، به زخم تحویل دهد.

این بانداژ که توسط دکتر علی تمایل، دانشیار و محققان دانشگاه نبراسکا-لینکلن و دانشکده پزشکی هاروارد ساخته شده است، به سوزن های مینیاتوری مجهز است که می توان آن را به صورت بی سیم کنترل کرد، بدین ترتیب امکان کنترل میزان تحویل هر دارو، توسط پزشک معالج بدون مراجعه ی بیمار به درمانگاه، قابل برنامه ریزی و کنترل است.

دکتر تمایل می گوید: این یک گام مهم در مهندسی باندهای پیشرفته است که می تواند ترمیم زخم های مزمن و مقاوم به درمان را تسهیل کند. این باند نیاز به تعویض مداوم ندارد.

با توجه به دامنه ی فرآیندهای لازم برای بهبود زخم، داروهای مختلفی در مراحل مختلف بازسازی بافت مورد نیاز می باشد. این بانداژ- که جزو تکنولوژی های مدرن پوشیدنی محسوب می شود- می تواند داروهای مختلف را در دوزهای مختلف با حداقل تهاجم به زخم تحویل دهد.

با استفاده از این پلتفرم، پزشک می تواند بطور بی سیم تحویل داروهای متعدد را از طریق سوزن های مینیاتوری موجود در بانداژ کنترل کند. این سوزن ها با حداقل درد و التهاب قادر به نفوذ به لایه های عمیق تر در بستر زخم هستند. این روش در مقایسه با تجویز موضعی داروها برای بسته شدن زخم و رشد مو بر روی پوست، مؤثرتر بوده و با حداقل تهاجم انجام می شود.

این تحقیق که اخیراً در مجله Advanced Functional Material منتشر شده است، ابتدا روی سلولها و سپس برروی موشهای دیابتی دارای زخمهایی با ضخامت کامل پوست انجام شد. با استفاده از این فناوری، موش ها علائم بهبودی کامل را بدون باقی ماندن اسکار زخم نشان دادند، این نتایج توانایی این پانسمان هوشمند را در بهبود چشمگیر سرعت و کیفیت بهبود زخم در حیوانات دیابتی نشان می دهد.

این یافته ها نشان می دهد که این بانداژ هوشمند به طور بالقوه می تواند جایگزین سیستم های موجود مراقبت از زخم شده و عوارض زخم های مزمن را کاهش دهد و این امر نحوه درمان زخم های دیابتی را متحول خواهد کرد.

دکتر تمایل اخیراً متقاضی ثبت اختراع برای این فناوری شده است.

منبع:

Advanced Functional Materials, 2020; 1905544 DOI: 10.1002/adfm.201905544

www.sciencedaily.com/releases/2020/02/200213160048.htm